Przewiń na górę
© 2018-2023 getart.com.pl

Jak malować obraz farbami akrylowymi? Malowanie akrylami na papierze

Jak malować obraz farbami akrylowymi? Malowanie akrylami na papierze

Używanie farb akrylowych na papierze to jeden z moich preferowanych metod tworzenia dzieł sztuki. W niniejszym tekście odkryjesz, jak stworzyć obraz za pomocą farb akrylowych na papierowej powierzchni.

Dlaczego warto malować farbami akrylowymi na papierze?

Papier to najbardziej wszechstronne podłoże do kreślenia czy malowania. Wybierając spośród papieru, płótna czy drewna, wybór zależy od indywidualnych upodobań podczas malowania farbami akrylowymi. Oto kilka argumentów na korzyść malowania akrylami na papierze:

Papier cechuje się praktycznością – malując akrylami na papierze, nie musisz korzystać ze sztalugi. Wystarczy przestrzeń na stole i odpowiednie oświetlenie. Bloki do malowania akrylowego są małe (maksymalnie około 30×40 cm), chociaż niektóre sklepy artystyczne oferują większe, pojedyncze arkusze przeznaczone do tego rodzaju technik. Akryle schną błyskawicznie – farby akrylowe charakteryzują się szybkim czasem schnięcia, co pozwala mi szybko kontynuować pracę. Jest to szczególnie istotne, gdy chcę nałożyć kilka warstw w swoich dziełach. Osłabiony budżet – bloki akrylowe są tańszą opcją w porównaniu z podobraźniami. W bloku umieszcza się kilka arkuszy, co pozwala na tworzenie wielu obrazów.

Co przygotować do malowania akrylami?

Zanim zaczniemy malować obraz, potrzebujemy podstawowych materiałów: papier marki GAMMA o gramaturze 300 g/m2. Przeznaczony jest on do malowania farbami olejnymi, akrylowymi oraz temperą.

Wewnątrz bloku znajdziemy kartki papieru, które są świetnie przyklejone, co umożliwia malowanie bez konieczności odklejania stron. Próbowałam tej metody jakiś czas temu i okazała się niezwykle praktyczna, czyli kartka nie odrywała się od bloku ani nie falowała podczas pracy. To jakbyśmy pracowali na płótnie.

Ponadto, papier posiada fakturę przypominającą płótno. Blok składa się z 10 arkuszy i kosztuje około 25 złotych, co czyni go wydajnym. To świetna opcja dla osób, które lubią malować na przykład na biurku, bez użycia sztalugi.

Będziemy potrzebować także farb: tutaj umieściłam mieszankę różnych akryli: RENESANS, Rembrandt, Talens AMSTERDAM, van Gogh oraz z niższej półki cenowej, na przykład Madisi.

Jak namalować obraz farbami akrylowymi?

Na kartonowej palecie wycisnęłam kilka barw farby. Warto wyciskać farby na brzegu palety lub kartonu, aby zachować dużo miejsca na mieszanie kolorów. Przygotowałam sobie szeroki, płaski pędzel marki RENESANS. Warto dodać, że będziemy używać pędzli syntetycznych, które zazwyczaj są przeznaczone do techniki akrylowej.

Proces malowania obrazu można podzielić na trzy fazy:

  1. Pierwsza faza obejmuje szkic i podmalówkę, czyli nałożenie pierwszej warstwy farby na papier.
  2. Druga faza polega na nałożeniu drugiej warstwy farby z poszczególnymi elementami (takimi jak chmury, mosty, słupy).
  3. Trzecia faza pracy to malowanie drobnych szczegółów i dopracowywanie obrazu.

Malowanie akrylami na papierze krok po kroku

Przed rozpoczęciem podmalówki warto wykonać szybki szkic. Przedstawiam plan pracy w formie graficznej po prawej stronie. Kartka jest podzielona na trzy części. W rzeczywistości, ten krok można pominąć (motyw obrazka jest bardzo prosty), ale lepiej nie przyzwyczajać się do malowania bez planu i szkicu.

Pejzaż to najprostszy temat dla początkujących i najbardziej relaksujący. Coś na pewno się uda, nie ma skomplikowanych elementów ani powodów do obaw, że nic nie będzie wyglądać dobrze.

Zaczynamy od tła. Nabieramy na pędzel dwa kolory. Jeden odcień ciemniejszy, drugi jaśniejszy. Zanim nałożymy na paletę lub płótno, sprawdzamy na palecie, czy otrzymaliśmy żądany kolor. Malujemy na papierze o wysokiej gramaturze, więc możemy nałożyć kilka warstw. Pamiętajcie jednak, aby nie używać zbyt dużej ilości wody. W zależności od konsystencji używanych farb, bądźcie ostrożni przy rozcieńczaniu akryli wodą.

Malowanie akrylami w bloku nie wymaga odrywania pojedynczych kartek: kartki są mocno sklejone, więc nie musimy martwić się, że podczas pracy będą się poruszać.

Jeśli chodzi o malowanie nieba, pierwszą warstwę pozostawiamy do wyschnięcia. Wrócimy do niej, gdy uznamy, że trzeba coś dodać, poprawić, wzmocnić kontrast itp. Akryle schną szybko, więc nie trzeba długo czekać.

Następnie malujemy wodę. Podobnie jak w przypadku nieba: używamy odcienia niebieskiego, a właściwie najlepiej mieć więcej niż jeden, aby obraz nie był zbyt płaski. Nie trzeba posiadać wielu akryli w różnych odcieniach, wystarczy, że błękit paryski zmieszamy z ultramaryną lub złamiemy go innym kolorem, np. kolorem skóry.

Na dole malujemy chodnik i część ulicy. Wykorzystamy do tego odcienie czerni i szarości. Jak już zauważyliście, jest to pierwszy podkład, czyli podmalówka. Na tym etapie nie wygląda realistycznie, właściwie nie widać jeszcze nic. Jest to pierwsza część naszej pracy: nałożenie pierwszej warstwy farby.

Malowanie akrylami kolejnej warstwy

Podczas malowania na papierze istotne jest stopniowe nakładanie kolejnych warstw. Malowanie mokre na mokrym może zwiększyć ryzyko niepożądanego łączenia się kolorów lub utrudnić poprawianie błędów.

W tej części pracy udoskonalam wodę i niebo. Na niebie rysuję chmury, które maluję z dodatkiem czerwieni. Powstaje taki odcień fioletu, nieco bladoniebieski, ale to było zamierzone.

Pamiętajcie, aby nie używać zbyt dużo wody. Ogólnie rzecz biorąc, nie zaleca się jej stosowania w malarstwie akrylowym. W niektórych przypadkach możemy zrezygnować z mieszania akryli z wodą.

Następna część pracy dotyczy korekt. W tym etapie musimy sami ocenić, czy wszystko wygląda dobrze, czy coś dodajemy lub poprawiamy. Niektórzy wolą jaśniejsze niebo, inni zaś bardziej zachmurzone.

W tym przypadku trochę malujemy z wyobraźni i każdy ma inne preferencje. Całość rysunku zajęła mi nieco ponad godzinę.

Malowanie szczegółów, czyli dopracowywanie obrazu

Należy również wspomnieć o znaczeniu różnych rozmiarów pędzli. Szczegóły będziemy rysować małym, okrągłym pędzlem. Aby uzyskać bardzo cienką linię, potrzebujemy użyć cienkiego pędzla, gdyż grubszy nie da nam tego efektu. Dobór odpowiednich narzędzi ma kluczowe znaczenie dla uzyskania końcowych rezultatów.

Namalowałam ptaki oraz linie, które okazały się trudniejsze do wykonania, niż się wydawało. Zauważcie, że linie na słupach są bardzo cienkie, prawie niewidoczne, jak włókno. Należy użyć najcieńszego dostępnego pędzla i delikatnym ruchem nanosić go na papier.

Podobnie jak w przypadku mostu: lepiej użyć jaśniejszego odcienia (np. flesh lub mocno rozcieńczony odcień niebieskiego z wodą) i narysować kilka linii. Można też użyć mokrego, czystego pędzla do narysowania linii, a potem nałożyć na ślad farbę.

Jeśli nie macie wystarczająco cienkiego pędzla, aby wykonać linie, możecie użyć cienkopisów.

Dotarliśmy do końca. W trakcie malowania zauważyłem, że papier zaczyna się fałdować (co jest naturalne, ponieważ pod wpływem wody i wielu warstw papier się faluje), ale po wyschnięciu pracy papier nieco wrócił do swoich wymiarów.

To trochę zaskakujące, ale myślę, że jakość papieru również ma znaczenie. Oczywiście, gdyby umieścić ten obrazek w szklanej ramie, papier również by się wyprostował, ale potraktujmy ten obrazek jako eksperyment i ćwiczenie.

Mimo wszystko gorąco polecam blok Gamma. Okazuje się, że malowanie akrylami na papierze jest niezwykle przyjemne i daje równie wspaniałe efekty jak na płótnie.

Related posts

Zostaw Komentarz