Malarstwo Chińskie
Tradycyjna sztuka malarska rozwijała się w Chinach od czasów starożytnych do współczesności.
Charakteryzuje się brakiem światła i cienia, a perspektywę poziomą zastępuje perspektywa pionowa lub powietrzna z wysokim horyzontem.
Podobne techniki i narzędzia są używane do kaligrafii.
Podstawową formą malarstwa chińskiego jest malowanie na jedwabiu lub papierze wykonane tuszem i akwarelą. Najpopularniejszym jest papier ryżowy. Malowane są na wachlarzach, parawanach, bambusowych płytkach i koronkach.
Dokładność w Malarstwie Chińskim
W tym nurcie technika nie pozwala na przeróbki ani poprawki. Wymaga doskonałości, niezawodności i szybkości malowania na materiałach.
Model nie jest przedstawiany w tradycyjnym chińskim malarstwie. Nawet jeśli namalowany jest określony przedmiot, celem jest symboliczne przedstawienie wewnętrznej natury przedmiotu. Główna idea malarstwa chińskiego, która rozwinęła się około V wieku n.e. głosiła, że towarzyszące emocjom artysty w momencie tworzenia jest nadrzędne nad naśladowaniem efektu tematu dzieła.
Artyści amatorzy są również warci więcej niż rzemieślnicy na zamówienie. Monochromatyczne pejzaże tworzone przez literatów konfucjańskich należą do elity narodowej i są najbardziej cenione.
Rozwój
Chińskie malarstwo rozwinęło również rodzaj boskich (pozujących) portretów, dalekich od prawdziwego podobieństwa. Postacie przedstawione są w sposób statyczny i ściśle symboliczny.
Podczas dynastii Tang (VII-X wne) pionowe zwoje wisiały na ścianach, a także z biegiem czasu były oprawiane.
Malarstwo chińskie wywarło wielki wpływ na kraje sąsiednie, w tym na Japonię.
Obrazy bardzo często były opatrywane podpisem i pieczęcią artysty lub kolejnych jego właścicieli,. Posiadały też artystycznie wykonaną inskrypcją.
Swojego rodzaju ciekawostką jest to, że wśród cenionych malarzy, tworzących w ramach kanonu tradycyjnej sztuki chińskiej, znajduje się włoski jezuita i misjonarz, malarz: Giuseppe Castiglione, uczeń wybitnego malarza barokowego – Andrea del Pozzo. Pracował on na dworze chińskiego cesarza Qianlonga w pierwszej połowie XVIII wieku.